Як правильно заряджати автомобільний акумулятор
Акумулятор – це один із основних вузлів автомобіля. Акумуляторна батарея або АКБ забезпечує електрикою все обладнання автомобіля, поки мотор не працює або працює на низьких обертах. Крім того, акумулятор є резервним джерелом струму у випадку, коли генератор виходить з ладу.
Тривалість терміну експлуатації АКБ, а також коректність її роботи залежить від якості зарядки пристрою. Ця умова поширюється на усі без виключення акумулятори, а їх на сучасному ринку сьогодні існує декілька видів: малообслуговувані, необслуговувані та ті, що повністю не обслуговуються.
Ознаки розрядження АКБ
Кожна акумуляторна батарея потребує періодичної дозарядки. Від цього залежить довговічність пристрою, його стабільна робота, а також безпека бортової мережі автомобіля. Визначити розряд АКБ можна за прямими та непрямими ознаками. Серед перших – тьмяне світло фар та млявий стартер. Окрім них, про розрядження акумулятора можуть сигналізувати:
- незвична робота сигналізації, затримки у відкриванні та закриванні машини, проблеми у роботі актуаторів центрального замка;
- відключення магнітоли з виключенням двигуна;
- погане підсвічування салону, яскравість світла змінюється із запуском двигуна;
- неадекватна робота стартера: під час запуску двигуна він спочатку схоплює, потім перестає крутити і далі крутиться з нормальною швидкістю;
- плаваючі обороти під час прогрівання ДВС.
Як перевірити заряд АКБ
Перед тим, як заряджати акумулятор, варто перевірити його заряд. На більшості АБК є вбудований індикатор заряду. Це невелика зелена кулька, яка піднімається вгору у випадку, якщо рівень та щільність електроліту відповідають нормі. Відсутність зеленого покажчика свідчить про розрядження акумулятора.
Також для перевірки зарядки використовують мультиметр. Він вимірює напругу на клемах і показує в якому стані знаходиться батарея. Отже, якщо показники мультиметра:
- 12,6 В і більше, то акумулятор повністю заряджений;
- 12,42 В – зарядка АКБ на рівні 80%;
- 12,3 В – акумуляторна батарея заряджена на 60%;
- 11,9 В – зарядка акумулятора на рівні 40%;
- 11,58 В – заряду АКБ залишилося менш як 20%;
- 10,5 В – 0% заряду АКБ.
Перед тим, як вимірювати заряд АКБ, автомобіль треба не заводити декілька годин. Фахівці радять дати постояти машині мінімум 10 годин, інакше показники можуть виявитися завищеними.
Для перевірки заряду АКБ спеціалісти рекомендують скористатися ще одним методом. Це вилка навантаження. Такі прилади мають усі електрики, або ж їх можна придбати в автомагазині. Навантажувальна вилка допомагає побачити падіння напруги під навантаженням і, відповідно, показує рівень заряду та поточну ємність.
Підготовка АКБ до зарядки
Для того, аби розряджений акумулятор не застав водія зненацька, варто мати зарядний пристрій для акумулятора. Автомобільний зарядний пристрій для АКБ – це трансформаторний блок живлення з амперметром. Тож, перед тим, як під’єднати акумуляторну батарею до зарядного пристрою, потрібно:
- зняти АКБ із штатного місця, від’єднавши мінусову та плюсову клеми;
- почистити клеми, видаливши з них продукти сульфатації та залишки мастила;
- протерти корпус батареї ганчіркою, змоченою у 10% розчині нашатирного спирту або соди;
- на АКБ, що обслуговується, потрібно відкрутити пробки на банках, покласти їх поруч та перевірити ареометром щільність електроліту; на АКБ, що не обслуговується, слід зняти заглушку вентиляційного отвору для вільного виходу пари реактиву;
- якщо пластини занурені в банку менш, ніж на 50 мм, в АБК потрібно додати дистильовану воду.
Під час зарядки акумуляторної батареї слід обов’язково дотримуватись правил техніки безпеки, а саме:
- зарядження АКБ має відбуватися лише в провітрюваному приміщенні, т.я. батарея випаровує шкідливі хімічні речовини;
- у місці, де відбувається зарядження АКБ, не можна палити та здійснювати зварювальні роботи;
- знімати та одягати клеми можна тільки за умови вимкненого зарядного пристрою;
- батарею слід встановлювати лише на рівній поверхні, щоб не виливалась кислота;
- при відкручуванні та закручуванні кришок банок користуватись захисними рукавичками та окулярами;
- не можна використовувати саморобні зарядні пристрої, вони можуть призвести до трагічних наслідків.
Правила зарядки АКБ
Принцип зарядки акумуляторної батареї досить простий. Проводи від зарядного пристрою підключаються до клем акумулятора з дотриманням полярності, після чого прилад вмикають в мережу. Існує два основних методи зарядки:
- Постійним струмом. Метод вважається найефективнішим, але він проходить в декілька етапів і має відбуватися під постійним контролем.
- Постійною напругою. Цей метод простіший, однак він дає можливість зарядити батарею лише до 80%.
Отже, якщо відбувається зарядка методом постійного струму, то він повинен дорівнювати 10% від початкової ємності акумулятора. Процес зарядки має тривати до тих пір, поки напруга на клемах АКБ на підніметься до 14,3-14,4 В. Далі струм зменшують в два рази, щоб призупинити кипіння і продовжують процес зарядки. Коли напруга підніметься до 15В, струм зменшують ще в 2 рази і заряджають до того часу, поки значення напруги та струму не перестають змінюватися.
У випадку, коли зарядка відбувається методом постійної напруги, все що потрібно від автовласника – це встановити напругу в межах 14,4-14,5 В. Однак, даний метод дає можливість зарядити акумулятор лише на 80% за добу.
Час зарядки акумулятора
Час підзарядки акумуляторної батареї залежить від того наскільки вона розряджена. Також на час впливають можливість АКБ приймати заряд та тривалість експлуатації пристрою. Чим довше експлуатується акумулятор, тим швидше він заповнює запаси енергії. В середньому:
- на зарядження акумулятора, що сів повністю, знадобиться 7-10 годин;
- на акумулятор, що сів частково, піде 3-4 години.
Під час зарядки варто дотримуватись температурного режиму. Оптимальною є температура від 0 до 25С. Чим холодніше, тим гірше АКБ бере заряд.
Свежие комментарии